01.10.2015

Митниця: імпорт заблоковано. А далі?

photo_77463_650x410Робота митниці паралізована. З п’ятниці імпортерам відмовляють у розмитненні вантажів. Кількість відмов по деяких пропускних пунктах зросла на 40-50%. Обсяг збитків через простій товару бізнес оцінює щонайменше у 50 дол./добу з транспортного засобу.

Це результат урядової постанови, що дозволяє Державній фіскальній службі (ДФС) застосовувати середню митну вартість, ігноруючи контракти і норми законодавства, під виглядом боротьби з ризиковими операціями.

Імпорт заблокований

Перші результати дії уврядової постанови №724 про використання органами  ДФС в системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів вже видні. Робота митниці заблокована, а імпортери масово отримують відмови в розмитненні вантажів. Правда, суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності визнають, що товар можна оформити, але все вирішується в “ручному режимі” або на особистих контактах. Серед проблемних бізнес-асоціації відзначають Київську, Одеську та Волинську регіональні митниці.

Документом визначено право ДФС забезпечити рівні умови ведення зовнішньоекономічної діяльності та єдиний підхід до контролю за правильністю визначення митної вартості. Для цього фіскальна служба повинна визначити перелік товарів “в розрізі підкатегорій та країни походження”, а також їх середньозважену вартість, розраховану за останні шість місяців.

При цьому юридично, нічого не змінилося – нових методів визначення митної вартості не введено. Прес-служба ДФС зазначає, що постанова є лише рекомендацією посадовій особі більш детально проаналізувати умови операції імпорту шляхом перевірки документів, заявлених для підтвердження вартості.

“Використання єдиних орієнтовних показників необхідне для аналізу, виявлення та оцінки ризиків за заявленим декларантом неповним або достовірними відомостями про митну вартість товарів, у тому числі невірному її визначенням”, – йдеться в роз’ясненні ДФС.

Тому всі судження про те, що бізнес зобов’язаний розмитнювати вантажі за цінами фіскальної служби, не відповідає дійсності, запевняють чиновники.

Що відбувається насправді? Дійсно, індикативи “зашиті” в постанову, як орієнтир, індикатор ризику. Але на практиці, як розповів керівник митного комітету Європейської бізнес-асоціації Денис Шендрик, профіль ризику спрацьовує практично по всіх імпортерах.

“Починаючи з п’ятниці кожен день дзвонять суб’єкти і кажуть про проблеми. Їде вантаж, причому я кажу про “білі” компанії, про бізнес з світовим ім’ям, спрацьовує ризик, оформлення зупиняється на надуманих підставах, тому що Митний кодекс прописує всі ці підстави, просить додаткові документи, йдуть спроби знайти розбіжності, – пояснив Шендрик. – Оформлення зупиняється на 10 днів, а потім ще відділ тарифів буде вирішувати, приймати чи ні заявлену митну вартість”.

Безвідповідальність і саботаж

Джерело РБК-Україна в ДФС зазначило, що основна причина такої ситуації – непрофесіоналізм керівників митниць, відсутність фахівців. З 2013 р. йде колосальний відтік кадрів, а також небажання брати на себе відповідальність за прийняття рішень.

“Орієнтовна вартість – індикатор для детального вивчення документів. Тобто, якщо оформляєш декларацію по певному товару і спрацьовує індикатор ризику по митній вартості, то інспектор повинен звернути увагу на цей товар, операцію, але при цьому, ні в якому разі не відмовляти в митному оформленні, – пояснив чиновник. – Митники не хочуть приймати рішення і брати на себе відповідальність. Є митниці, де до абсурду доходить – начальники ховаються за підлеглих, тікають на лікарняні, відпустки. Одеська, Київська міська митниці, у Миколаєві розпочинається. Всі стали заручниками ситуації. Спрацьовує фактор “временщика”, багато начальників у статусі в. о. Це повна розбалансованість митної системи”.

За даними співрозмовника РБК-Україна в центральному фіскальному відомстві, кількість так званих карток відмови по деяких митницях зросла на 40-50%, зростання кількості декларацій, які не оформляються день у день, – на 25%.

Крім того, за його словами, деякі підрозділи влаштовують саботаж: замість того, щоб зупиняти проблемних імпортерів, вони гальмують такі компанії, як Adidas, Michelin, Mersedes з надією на те, що вони влаштують ажіотаж і рішення буде переглянуте.

У той же час, наприклад, на Хмельницькій митниці кожна декларація розглядається на рівні начальника і максимальна кількість рішень приймається самостійно. Тут погоджуються з вказаною вартістю, особливо за прямими контрактами.

“Це таки сталося. Так, дійсно, митне оформлення вантажів заблоковано. Отже, ми – генеральне представництво концерну Daimler AG в Україні, що має прямі прозорі контракти. І нам дійсно запропонували збільшити митну вартість ввезених товарів. З нашими білими заробітними платами, з прозорими інвойсами, з прямими контрактами, – написав у своєму Facebook гендиректор компанії “Автокапітал”  Ярослав Пригара. – Стоїмо. Погоджуватися з цією “привабливою” пропозицією не будемо. Це вже справа принципу”.

При цьому орієнтовні показники могли б обмежити “сірий” імпорт, але  компанії, що цим займаються, зараз просто призупинили ввезення та оформлення товару.

“Вони запаслися попкорном і спостерігають, чим все це закінчиться, тому що можуть собі дозволити чекати кілька тижнів, на відміну від легального імпортера”, – додав директор компанії “Ламарин” (займається митним оформленням вантажів, Одеса) Олександр Лазарєв.

Сумнівний підхід

Крім усього іншого, учасники ринку здивовані, на якій підставі вони повинні орієнтуватися на якийсь перелік цін від ДФС, якщо Митним кодексом чітко прописані методи визначення митної вартості. Нагадаємо, що основний – за ціною контракту. Другорядних ще 5 – від ціни договору на ідентичні товари до резервного.

Більш того, фіскальна служба досі так і не оприлюднила список товарних груп, імпортери його шукають по своїм каналам”. Причому в неофіційному списку відсутня інформація про країну походження.

“На сайті є дані за серпень, але вони відрізняються від тих цін, які використовує митниця зараз “, – підкреслив Лазарєв.

Проблеми з розмитненням на вихідних виникли і в Metro Cash&Carry. Однак коментувати ситуацію в компанії відмовилися. У той же час директор з корпоративних питань компанії Nestle в Україні та Молдові Геннадій Радченко зазначив, що українське представництво його компанії також працює виключно за прямим контрактам, але час від часу у митниці виникають питання в оцінці ввізної вартості.

“Нас підозрюють у заниженні митної вартості. Ще не було жодного разу, щоб нам не вдалося довести, що ми праві. Знаєте рецепт паштету з рябчика і конини? Береш одного рябчика і одного коня. Ось це приблизно дія постанови”, – зіронізував він.

Він додав, що не може існувати усередненої ціни на товари. Так, зокрема, Nestle імпортує каву. Під одним товарним кодом розмитнюється зелена кава, смажена в зернах, мелена, розчинна, в банках, в упаковці або без неї. А ціна на товар залежить від обсягу покупок, від продавця, умов оплати.

“Це міжнародна торгівля, це живий організм, і причесати під одну гребінку не можна. Тим, хто працює прозоро, ця ситуація абсолютно незрозуміла”, – сказав Радченко.

У Федерації роботодавців України відзначають, що директивне застосування індикативів йде врозріз із зобов’язаннями України в рамках СОТ та угодою про асоціацію з ЄС.

“З запровадженням в Україні системи єдиних орієнтовних показників митної вартості товарів, порушується не тільки українське законодавство, а і зобов’язання України в рамках СОТ, так і в рамках угоди про асоціацію з ЄС. В останньому взагалі чимало місця приділено митним процедурам та вимогам щодо їх поетапного приведення до практики, яка існує в Євросоюзі. Зрозуміло, такої дикості, як індикативи, в практиці ЄС не може існувати за визначенням”, – заявив директор департаменту економічної політики ФПУ Сергій Салівон.

Більш того, на його думку, застосування такого дикого інструменту в офіційному порядку не вдасться знайти ні в одній країні світу.

Наслідки сумні

Наслідки застосування постанови Кабміну можуть бути найплачевнішими. Насамперед, контрактні ціни у тих випадках, коли вони нижчі індикативу, просто перестануть цікавити митницю, що саме по собі нонсенс, оскільки відкидається перший і головний метод визначення митної вартості. У програші опиняться і імпортери з тривалою історією взаємовідносин з іноземними фірмами або з великими обсягами операцій, які мають завдяки цьому знижки від іноземних партнерів. Митна вартість для них буде розраховуватися так само, як і для імпортера-новачка, який ввозить товар в мінімальних кількостях.

Сергій Салівон не виключає і розквіту корупції у випадку, якщо постанова продовжить діяти.

“В чіткій прив’язці до індикативів по країнах, вітчизняні імпортери будуть просто змушені займатися підміною країни походження. Тут, зрозуміло, розквітне поле для корупції. Ще одна розширюється можливість для корупційних діянь – підміна товарного коду, коли, умовно кажучи, меблі будуть ввозитися під виглядом дров”, – резюмував експерт.

Новою хвилею корупції під виглядом реформи вже встиг назвати постанову глава Одеської облдержадміністрації Михайло Саакашвілі. Такі норми вбивають бізнес, упевнений він.

“Бізнесмен може робити, що хоче – домовлятися про знижки на великі партії товарів, шукати краще співвідношення “ціна-якість”, мати постійних постачальників. Але життя української митниці буде йти своєю дорогою, абсолютно паралельною реальному бізнес-середовищу. Якщо, наприклад, імпортер купив деталі для свого машинобудівного заводу а прозорим контрактом за 100 тис. дол., а в митниці він не “свій”, і в базі ДФС ці деталі коштують 500 тис. дол., то імпортер буде просто поставлений перед фактом”, – заявив Саакашвілі.

Варто відзначити, що глава ДФС Роман Насіров не зміг прокоментувати РБК-Україна ситуацію з оформленням вантажів, але у своєму Facebook відреагував на заяви Саакашвілі, написавши, що “якщо ми будемо піддаватися емоціям, то так і не знайдемо кошти на будівництво автобану в Одесу”.

“Ви повинні знати, що за “справедливими цінами” великі партії костюмів Brioni розмитнюються за ціною 5 дол./кг, а продаються по 3 тис. дол. А алюмінієві радіатори розмитнюються дешевше вартості алюмінію на біржі, – зазначив Насіров. – Ви тролите це рішення Кабміну для того, щоб призначити чергового грузина або заступника губернатора – на цей раз на Одеську митницю?”

ША поки чиновники скандалять у Facebook, бізнес несе щоденні втрати. За оцінками Дениса Шендрика, мова йде про 100 євро/добу за простій транспортного засобу. А частина вантажів варто з п’ятниці.

“На 50 дол. мінімум вже влетіли, – додав Олександр Лазарєв. – Вартість митного терміналу – 50 євро в добу. Збір за наднормативне використання контейнера від 20 до 200 дол., але це якщо 20 днів вантаж не оформляється”.

При цьому, як впевнений Геннадій Радченко, всі ці витрати в результаті ляжуть на споживачів.

Leave a Reply